+420 606 751 525
Po - Pá 09:00 - 16:30

AML Politika společnosti Umarutti s.r.o.

Datum účinnosti: 25.05.2025

1. Úvod a Účel Politiky

Společnost UMARUTTI s.r.o. (dále jen „Společnost“ nebo „my“) je plně odhodlána předcházet využívání svých obchodních aktivit a platformy AreteApp (dále jen „Platforma“) k legalizaci výnosů z trestné činnosti (praní špinavých peněz) a financování terorismu. Tento závazek je v souladu s našimi etickými principy, jak jsou definovány v Etickém kodexu Společnosti, a zákonnými povinnostmi, zejména povinnostmi vyplývajícími ze zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. V odvětví obchodu s diamanty, drahými kameny a šperky, které může být vystaveno zvýšeným rizikům, považujeme transparentní a robustní AML opatření za klíčová pro budování a udržení důvěry našich klientů a obchodních partnerů. Zveřejnění této politiky je projevem našeho proaktivního přístupu k řízení těchto rizik.

Účelem této AML politiky (dále jen „Politika“) je informovat naše klienty, obchodní partnery a veřejnost o základních principech a opatřeních, která Společnost uplatňuje v boji proti praní špinavých peněz a financování terorismu. Politika popisuje naše postavení jako povinné osoby a obecné povinnosti, které z toho vyplývají pro nás i pro naše klienty. Jasně formulovaná a veřejně dostupná AML politika může rovněž přispět k hladšímu průběhu mezinárodních transakcí, jelikož zahraniční partneři a finanční instituce často vyžadují doložení robustních AML opatření, což může zjednodušit jejich procesy náležité péče a potenciálně urychlit transakce. Tato Politika je veřejně dostupná na webových stránkách Platformy.

Tato Politika se vztahuje na veškerý velkoobchodní prodej diamantů, drahých kamenů, šperků a dalšího zboží (jak je definováno v Obchodních podmínkách Společnosti) uskutečňovaný Společností, včetně transakcí realizovaných prostřednictvím Platformy AreteApp a jinými komunikačními prostředky.

Je důležité zdůraznit, že tato Politika neobsahuje podrobné interní postupy, kontrolní mechanismy a systémy hodnocení rizik, které Společnost uplatňuje při prověřování AML. Tyto interní procesy jsou považovány za důvěrné informace a jejich zveřejnění by mohlo ohrozit účinnost našich AML opatření.

2. Právní Rámec a Definice

Pro účely této Politiky a pro lepší porozumění našim závazkům v oblasti AML jsou klíčové následující definice a právní rámec. Pro úplné znění právních definic a aktuální informace doporučujeme konzultovat platné znění zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (AML zákon), a oficiální zdroje Finančního analytického úřadu (FAÚ), například webové stránky www.fau.gov.cz.

Základní definice:

Legalizace výnosů z trestné činnosti (praní špinavých peněz): Zjednodušeně řečeno, jedná se o jednání sledující zakrytí nezákonného původu majetku s cílem vzbudit zdání jeho legálního nabytí.

Financování terorismu: Zjednodušeně řečeno, zahrnuje shromažďování nebo poskytnutí prostředků s vědomím, že budou použity pro teroristické aktivity.

Hlavní právní předpisy:

Naše AML/CFT postupy se řídí především zákonem č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „AML zákon“), a dalšími souvisejícími právními předpisy České republiky a přímo použitelnými předpisy Evropské unie.

Naše Společnost jako Povinná Osoba:

Společnost UMARUTTI s.r.o. je povinnou osobou podle § 2 odst. 1 písm. n) AML zákona. Toto zařazení vyplývá z naší činnosti jako obchodníka s drahými kovy nebo drahými kameny, jak jsou specifikovány v Příloze č. 1 AML zákona (která zahrnuje zlato, stříbro, platinu, diamanty, rubíny, safíry a smaragdy). Povinnou osobou se stáváme v případě uskutečnění obchodů v hodnotě 10 000 EUR nebo vyšší. Tento limit je klíčovým operačním bodem pro naše interní procesy a je sledován u všech transakcí.

Tato povinnost se uplatní bez ohledu na skutečnost, zda je obchod proveden v hotovosti nebo bezhotovostně. V případě naplnění těchto podmínek je Společnost povinna plnit veškeré povinnosti stanovené AML zákonem.

Aplikace na specifické případy (dle Vybraných stanovisek Finančního analytického úřadu):

Pro lepší orientaci našich klientů a partnerů uvádíme, jak se AML povinnosti mohou vztahovat na další subjekty v našem odvětví:

  • Klenotnictví a šperkařství: Pokud klenotnictví či šperkařství obchoduje s drahými kovy a kameny dle Přílohy č. 1 AML zákona a realizuje současně obchody v hodnotě 10 000 EUR nebo vyšší, stává se rovněž povinnou osobou dle § 2 odst. 1 písm. n) AML zákona.
  • Prodejci investičního zlata (včetně e-shopů): Prodejce investičního zlata koncovým zákazníkům, a to i prostřednictvím e-shopu (na bázi elektronické kontraktace), je povinnou osobou dle § 2 odst. 1 písm. n) AML zákona za zákonem stanovených podmínek (tj. při dosažení hodnotového limitu).
  • Prodejci investičního zlata poskytující úschovu: Pokud prodejce investičního zlata navíc poskytuje služby úschovy zlata, stává se povinnou osobou nejen dle § 2 odst. 1 písm. n) AML zákona, ale v případě poskytování služeb úschovy také dle § 2 odst. 1 písm. b) bodu 14 AML zákona, tj. jako osoba poskytující služby úschovy cenností.

Začlenění těchto stanovisek do naší veřejné politiky signalizuje naše porozumění širšímu regulatornímu kontextu a může pomoci našim B2B klientům lépe pochopit jejich vlastní potenciální AML povinnosti, což přispívá k celkové integritě dodavatelského řetězce.

Následující tabulka shrnuje klíčové situace zakládající status povinné osoby:

Tabulka 1: Přehled situací zakládajících status povinné osoby pro obchodníky s drahými kovy a kameny (dle AML zákona a vybraných stanovisek FAÚ)

Typ subjektu/činnostiPodmínky pro vznik AML povinnostiRelevantní ustanovení AML zákona
Obchodník s drahými kovy/kameny (obecně)Obchod v hodnotě 10 000 EUR nebo vyšší§ 2 odst. 1 písm. n)
Klenotnictví/ŠperkařstvíObchoduje s drahými kovy/kameny (Příloha 1) A obchod v hodnotě 10 000 EUR nebo vyšší§ 2 odst. 1 písm. n) (dle stanoviska FAÚ)
Prodejce investičního zlata (e-shop)Obchod v hodnotě 10 000 EUR nebo vyšší§ 2 odst. 1 písm. n) (dle stanoviska FAÚ)
Prodejce investičního zlata s úschovouObchod v hodnotě 10 000 EUR nebo vyšší NEBO poskytování služeb úschovy§ 2 odst. 1 písm. n) A/NEBO § 2 odst. 1 písm. b) bod 14 (dle stanoviska FAÚ)

Finanční analytický úřad (FAÚ):

Finanční analytický úřad (FAÚ) je ústředním správním úřadem České republiky pro oblast boje proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Plní funkci finanční zpravodajské jednotky a vykonává dohled nad plněním povinností stanovených AML zákonem. Další informace, metodické pokyny a aktuální legislativa jsou dostupné na oficiálních stránkách FAÚ (např. www.fau.gov.cz).

3. Základní Principy Naší AML Politiky

Společnost UMARUTTI s.r.o. uplatňuje následující základní principy a opatření v rámci své AML politiky:

Identifikace a kontrola klienta (Customer Due Diligence - CDD):

Společnost provádí identifikaci a kontrolu svých klientů (Kupujících) v souladu s požadavky AML zákona.1 Rozsah a hloubka identifikace a kontroly klienta jsou přizpůsobeny na základě posouzení rizik spojených s konkrétním klientem, typem obchodního vztahu nebo povahou transakce. Tato opatření zahrnují zejména zjišťování a ověřování identifikačních údajů klienta, získávání informací o účelu a zamýšlené povaze obchodu nebo obchodního vztahu, a o povaze podnikání klienta. Klienti jsou o této povinnosti a nutnosti poskytnout součinnost informováni mimo jiné prostřednictvím našich Obchodních podmínek.

Zjišťování a ověřování skutečného majitele (Ultimate Beneficial Owner - UBO):

V případech, kdy je klientem právnická osoba nebo svěřenský fond, Společnost zjišťuje a přijímá přiměřená opatření k ověření totožnosti skutečného majitele (UBO) klienta, jak vyžaduje AML zákon. K tomuto účelu využíváme informace poskytnuté klientem, údaje z veřejně dostupných rejstříků (například evidence skutečných majitelů) a další důvěryhodné a nezávislé zdroje informací. Zajištění transparentnosti vlastnických struktur je pro nás klíčové.

Politicky exponované osoby (Politically Exposed Persons - PEPs):

Společnost uplatňuje specifická a zesílená opatření pro identifikaci a kontrolu klientů, kteří jsou politicky exponovanými osobami (PEP), skutečných majitelů klientů, kteří jsou PEP, nebo osob úzce spojených s PEP, a to v souladu s AML zákonem. Tato opatření zahrnují zejména zjišťování původu majetku a zdrojů finančních prostředků těchto osob a provádění zesílené průběžné kontroly obchodního vztahu. PEPs představují z hlediska AML/CFT potenciálně vyšší riziko, a proto jim věnujeme zvýšenou pozornost.

Mezinárodní sankce:

Společnost se striktně zavazuje dodržovat veškeré platné mezinárodní sankční režimy, zejména sankce uložené Organizací spojených národů, Evropskou unií a Českou republikou. Provádíme pravidelné prověřování našich klientů, jejich skutečných majitelů a transakcí vůči relevantním sankčním seznamům. Společnost nevstoupí do obchodního vztahu ani neprovede transakci, pokud by takové jednání bylo v rozporu s platnými mezinárodními sankcemi.

Sledování obchodů a hlášení podezřelých obchodů (Transaction Monitoring and Reporting Suspicious Transactions):

Společnost průběžně sleduje obchodní vztahy a transakce svých klientů za účelem identifikace neobvyklých nebo podezřelých aktivit, které by mohly naznačovat snahu o legalizaci výnosů z trestné činnosti nebo financování terorismu. V případě zjištění podezřelého obchodu ve smyslu § 6 AML zákona (například obchody bez zjevného ekonomického účelu, neobvykle složité nebo objemné transakce, transakce naznačující spojení s trestnou činností nebo financováním terorismu, nebo jiné okolnosti vyvolávající podezření) je Společnost povinna tento obchod bez zbytečného odkladu oznámit Finančnímu analytickému úřadu (FAÚ) v souladu s § 18 AML zákona. Ačkoliv stricto sensu se Společnost stává povinnou osobou až při obchodu v hodnotě 10 000 EUR, pro efektivní fungování AML systému a v souladu s rizikově orientovaným přístupem budeme zvažovat upozornění FAÚ i na aktivity vykazující znaky podezřelého obchodu, které této hodnoty nedosahují, pokud existuje důvodné podezření na ML/TF. Tento přístup považujeme za projev odpovědnosti a snahy o nadstandardní plnění AML povinností.

Zásada sčítání souvisejících plnění (Principle of Aggregating Related Transactions):

V souladu s § 54 odst. 4 AML zákona Společnost důsledně uplatňuje pravidlo zabraňující účelovému rozdělování (strukturování) plateb nebo obchodů za účelem vyhnutí se povinnostem podle AML zákona, zejména prahové hodnotě pro identifikaci a kontrolu klienta. Pokud je z okolností zřejmé, že celkový součet hodnoty jednotlivých plnění jednoho klienta, která spolu zjevně souvisejí (např. osobou klienta, předmětem obchodu, časovou souvislostí), přesáhne nebo má přesáhnout hranici 10 000 EUR, Společnost provede identifikaci klienta a uplatní další povinnosti podle AML zákona, jako by se jednalo o jediný obchod. Posouzení souvislosti jednotlivých plnění vždy závisí na konkrétních okolnostech daného případu. Uvědomujeme si, že obchodníci s vysoce hodnotným zbožím mohou být cílem pro strukturování transakcí, a proto je tento princip aktivně monitorován.

Odmítnutí nebo ukončení obchodního vztahu:

Společnost si vyhrazuje právo odmítnout uskutečnění obchodu, navázání obchodního vztahu, nebo ukončit existující obchodní vztah v případech stanovených § 15 AML zákona nebo našimi Obchodními podmínkami. Toto právo uplatníme zejména v situacích, kdy:

  • klient se odmítne podrobit identifikaci nebo kontrole;
  • klient neposkytne potřebnou součinnost, včetně předložení požadovaných dokumentů a informací;
  • existují pochybnosti o pravdivosti informací poskytnutých klientem nebo o pravosti předložených dokladů;
  • identifikaci nebo kontrolu klienta nelze provést z jiných důvodů;
  • není znám původ peněžních prostředků nebo jiného majetku užitého v obchodě politicky exponovanou osobou.

Efektivní provádění identifikace a kontroly klienta, zjišťování skutečného majitele, prověřování politicky exponovaných osob a sledování transakcí jsou vzájemně propojené procesy. Nedostatek v jedné z těchto oblastí může oslabit celkovou AML obranu Společnosti.

4. Povinnosti Klientů

Pro efektivní naplňování naší AML politiky a zákonných povinností je nezbytná aktivní součinnost našich klientů. Klienti Společnosti jsou povinni:

  • Poskytnout informace a dokumenty: Na vyžádání Společnosti poskytnout veškeré informace a předložit platné doklady, které jsou nezbytné pro provedení identifikace a kontroly klienta v souladu s AML zákonem a interními požadavky Společnosti. To zahrnuje mimo jiné údaje o jejich identitě, identitě skutečného majitele (je-li klient právnickou osobou nebo svěřenským fondem), účelu a zamýšlené povaze obchodu nebo obchodního vztahu, zdroji finančních prostředků a další relevantní informace.
  • Zajistit pravdivost a úplnost informací: Klienti nesou plnou odpovědnost za pravdivost, úplnost a aktuálnost všech informací a dokumentů poskytnutých Společnosti. Poskytnutí nepravdivých nebo zavádějících informací může vést k okamžitému ukončení obchodního vztahu a případným dalším právním krokům.
  • Informovat o změnách: Bez zbytečného odkladu informovat Společnost o veškerých změnách v údajích, které byly poskytnuty v rámci identifikace a kontroly klienta a které by mohly mít vliv na posouzení AML rizik nebo na aktuálnost držených informací (např. změna skutečného majitele, změna sídla, změna kontaktních údajů oprávněných osob).
  • Poskytnout součinnost při fyzické identifikaci: V případech, kdy to AML zákon nebo interní postupy Společnosti vyžadují (například při nemožnosti provést dálkovou identifikaci nebo při zvýšeném riziku), může být klient (nebo osoba oprávněná za něj jednat) požádán, aby se osobně dostavil na místo určené Společností za účelem provedení fyzické identifikace.
  • Dodržovat sankční předpisy: Klienti jsou povinni dodržovat veškerá ustanovení týkající se mezinárodních sankcí, jak je podrobně specifikováno v Článku 17 (Sankční doložka) Obchodních podmínek Společnosti.

Důsledné vymáhání těchto povinností a odmítání obchodů v případě nesoučinnosti klienta je klíčovým prvkem odstrašení pro potenciálně rizikové subjekty a přispívá k udržení integrity našeho klientského portfolia.

5. Uchovávání Záznamů

Společnost uchovává veškeré údaje a dokumenty získané v rámci plnění povinností podle AML zákona po dobu stanovenou tímto zákonem. To zahrnuje zejména:

  • Identifikační údaje klienta a osob jednajících jeho jménem.
  • Kopie dokladů předložených k identifikaci (byly-li pořizovány v souladu s § 8 odst. 11 AML zákona a Metodickým pokynem FAÚ č. 8).
  • Informace a kopie dokumentů získané v rámci kontroly klienta, včetně informací o skutečném majiteli, účelu a povaze obchodu, zdroji prostředků.
  • Záznamy o provedených obchodech.
  • Související obchodní korespondenci.

Standardní doba uchovávání těchto záznamů je 10 let od uskutečnění obchodu mimo obchodní vztah nebo od ukončení obchodního vztahu s klientem, pokud AML zákon nestanoví jinak. Dlouhá doba uchovávání zdůrazňuje závažnost AML povinností a potenciální potřebu zpětného dohledávání transakcí pro účely vyšetřování orgány činnými v trestním řízení nebo FAÚ. To pro Společnost znamená nutnost mít zavedeny robustní a bezpečné systémy pro archivaci a správu dat.

6. Ochrana Osobních Údajů

Při shromažďování, zpracování a uchovávání osobních údajů pro účely plnění povinností dle AML zákona Společnost postupuje v plném souladu s platnými právními předpisy o ochraně osobních údajů, zejména s Nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (GDPR) a zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Podrobné informace o tom, jak Společnost zpracovává osobní údaje, včetně účelů zpracování, právních základů, kategorií zpracovávaných údajů, doby uchovávání a práv subjektů údajů, jsou uvedeny v samostatném dokumentu „Zásady ochrany osobních údajů AreteApp“, který je dostupný na Platformě.

Je důležité upozornit, že plnění některých povinností dle AML zákona (například povinnost mlčenlivosti o podaném oznámení podezřelého obchodu dle § 38 AML zákona, nebo postup dle § 9b AML zákona o neprovedení kontroly klienta, aby nedošlo ke zmaření šetření) může mít přednost před některými právy subjektů údajů dle GDPR (např. právem na informace o zpracování nebo právem na přístup), aby nebyl zmařen účel AML opatření a případné probíhající šetření. Společnost musí interně pečlivě vyvažovat tyto povinnosti a školit zaměstnance, aby správně komunikovali s klienty ohledně zpracování jejich údajů pro AML účely, aniž by došlo k neúmyslnému vyzrazení citlivých informací (tzv. "tipping-off").

7. Whistleblowing (Oznamování Protiprávního Jednání)

Společnost UMARUTTI s.r.o. zavedla v souladu se zákonem č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů, interní oznamovací systém. Tento systém umožňuje zaměstnancům Společnosti, jejím klientům, dodavatelům a dalším relevantním osobám bezpečně, důvěrně a případně i anonymně oznamovat podezření na protiprávní jednání, kterého se Společnost nebo její zástupci mohli dopustit, včetně porušení v oblasti AML/CFT.

Zahrnutí whistleblowing mechanismu do veřejné AML politiky demonstruje náš závazek k interní kontrole a ochotě řešit potenciální problémy proaktivně. Podrobné informace o způsobu podávání oznámení, postupu při jejich vyřizování a ochraně oznamovatelů jsou k dispozici na webových stránkách Společnosti. Efektivní whistleblowing systém může Společnosti pomoci identifikovat a mitigovat AML rizika dříve, než eskalují do větších problémů nebo regulatorních zásahů, a přispívá tak k celkové integritě a etickému jednání Společnosti.

8. Aktualizace Politiky

Tato AML Politika je Společností pravidelně přezkoumávána a aktualizována, minimálně jednou ročně, nebo častěji, pokud to vyžadují změny v relevantní legislativě, regulatorních požadavcích, metodických pokynech FAÚ, nebo pokud dojde k významným změnám v obchodní činnosti Společnosti či ve vývoji rizik v oblasti praní špinavých peněz a financování terorismu. Závazek k pravidelné aktualizaci politiky odráží dynamickou povahu AML regulace a rizik.

Aktuální znění této Politiky je vždy dostupné na webových stránkách Platformy AreteApp. Proces aktualizace vyžaduje interní mechanismus pro sledování legislativních změn a přehodnocování rizik, což je součástí robustního compliance management systému Společnosti.

9. Kontaktní Informace

V případě jakýchkoliv dotazů týkajících se této AML Politiky nebo našich postupů v oblasti boje proti praní špinavých peněz a financování terorismu nás prosím kontaktujte na:

E-mail: [email protected]

Adresa: UMARUTTI s.r.o., Kozí 916/5, Staré Město, 110 00 Praha 1, Czech Republic

Upozorňujeme, že v souladu s § 38 AML zákona a dalšími relevantními ustanoveními nemusí být Společnost oprávněna poskytnout informace o konkrétních krocích podniknutých ve vztahu k podezřelým obchodům, o podaných oznámeních podezřelých obchodů nebo o probíhajících šetřeních Finančního analytického úřadu či orgánů činných v trestním řízení. Personál pověřený odpovídáním na dotazy týkající se AML politiky je řádně proškolen o obsahu této politiky i o zákonných limitech poskytování informací.

Jazyková doložka / Language Clause:

Tento dokument může být vyhotoven v českém jazyce a v jiných jazykových verzích. V případě jakýchkoliv rozporů mezi českou verzí a verzí v jiném jazyce má přednost české znění. Jediná právně závazná verze tohoto dokumentu je verze v českém jazyce. Veškeré překlady do jiných jazyků jsou poskytovány výhradně pro informační účely a nejsou právně závazné.

This document may be executed in Czech and in other language versions. In the event of any discrepancies between the Czech version and any other language version, the Czech version shall prevail. The only legally binding version of this document is the Czech language version. All translations into other languages are provided for informational purposes only and are not legally binding.