Spravedlivé pracovní postupy a pracovní podmínky
Společnost UMARUTTI s.r.o. se zavazuje vytvářet a udržovat pracovní prostředí, kde jsou se všemi zaměstnanci zacházeno spravedlivě, důstojně a s respektem. To zahrnuje zajištění spravedlivé odměny za vykonanou práci, která bude v souladu s platnými právními předpisy České republiky, příslušnými kolektivními smlouvami (pokud existují) a bude konkurenceschopná v rámci daného odvětví a regionu.
Společnost bude striktně dodržovat zákonné limity pracovní doby, včetně pravidel pro přesčasy, a zajistí právo zaměstnanců na odpočinek, denní a týdenní přestávky a placenou dovolenou v souladu se zákoníkem práce. Všem zaměstnancům budou poskytnuty jasné, srozumitelné a písemné pracovní smlouvy, které budou obsahovat všechny podstatné náležitosti pracovního poměru, včetně popisu práce, výše mzdy, pracovní doby a dalších pracovních podmínek.
Spravedlivé pracovní podmínky jsou nejen etickým imperativem, ale také přispívají k vyšší motivaci, spokojenosti a loajalitě zaměstnanců, což má přímý pozitivní dopad na celkovou výkonnost a úspěch Společnosti.
Zákaz diskriminace, podpora diverzity, rovnosti a inkluze
Společnost UMARUTTI s.r.o. striktně odmítá a netoleruje žádnou formu diskriminace na pracovišti. Diskriminace na základě rasy, barvy pleti, náboženského vyznání, pohlaví, sexuální orientace, genderové identity, národnosti, etnického původu, věku, zdravotního postižení, rodinného stavu, politického přesvědčení nebo jakéhokoli jiného zákonem chráněného či irelevantního znaku je nepřijatelná. Tento princip se vztahuje na všechny aspekty zaměstnaneckého vztahu, včetně náboru, výběru zaměstnanců, odměňování, přidělování pracovních úkolů, profesního rozvoje, povyšování a ukončení pracovního poměru.
Společnost se zavazuje vytvářet pracovní prostředí založené na vzájemném respektu, kde má každý zaměstnanec rovné příležitosti k uplatnění svých schopností a k profesnímu růstu. Aktivně bude podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi na všech úrovních organizace. Uznává, že rozmanitý tým přináší různé perspektivy, zkušenosti a dovednosti, které mohou obohatit firemní kulturu, podpořit inovace a zlepšit rozhodovací procesy. Proaktivní podpora diverzity a inkluze není pouze splněním etického požadavku, ale strategickou výhodou, která přispívá k dlouhodobé udržitelnosti a konkurenceschopnosti Společnosti.
Zákaz obtěžování a násilí
Společnost UMARUTTI s.r.o. uplatňuje politiku nulové tolerance vůči jakékoli formě obtěžování, šikany, zastrašování, psychického nátlaku nebo fyzického násilí na pracovišti či v souvislosti s výkonem práce. To zahrnuje, ale není omezeno na, sexuální obtěžování, verbální útoky, výhrůžky, ponižující zacházení nebo jakékoli jiné chování, které vytváří nepřátelské, zastrašující nebo urážlivé pracovní prostředí.
Společnost zajistí zavedení a komunikaci jasných pravidel a postupů pro prevenci, hlášení a řešení případů obtěžování a násilí. Bude vytvořen bezpečný a důvěrný mechanismus, jehož prostřednictvím mohou zaměstnanci hlásit takové incidenty bez obav z odvety. Každé oznámení bude bráno vážně, neprodleně a nestranně prošetřeno a v případě potvrzení porušení budou přijata odpovídající nápravná a disciplinární opatření. Je klíčové vytvořit atmosféru důvěry, kde se oběti nebo svědci nebudou bát incidenty nahlásit, a vědět, že Společnost takové chování netoleruje a bude jej aktivně řešit.
Zákaz dětské a nucené práce
Společnost UMARUTTI s.r.o. striktně zakazuje a netoleruje využívání dětské práce nebo jakékoliv formy nucené, nedobrovolné či otrocké práce. Tento zákaz platí bezvýhradně pro vlastní provozy Společnosti a Společnost se zároveň zavazuje aktivně usilovat o to, aby tyto praktiky nebyly přítomny ani v jejím dodavatelském řetězci.
Společnost bude dodržovat minimální věk pro zaměstnání stanovený platnými zákony České republiky a mezinárodními úmluvami, zejména úmluvami Mezinárodní organizace práce (ILO). Nebudou zaměstnávány osoby mladší, než je zákonem povolený věk pro daný typ práce.
Závazek k eliminaci dětské a nucené práce bude aktivně ověřován v rámci procesů náležité péče v dodavatelském řetězci, zejména při získávání materiálů z geografických oblastí, kde mohou být tato rizika vyšší. Jakékoli zjištění nebo důvodné podezření na využívání dětské nebo nucené práce u obchodního partnera povede k okamžitému prošetření a případně k přerušení nebo ukončení obchodního vztahu.
Svoboda sdružování
Společnost UMARUTTI s.r.o. respektuje právo svých zaměstnanců na svobodné sdružování, včetně práva zakládat odborové organizace nebo se k nim připojovat, a právo na kolektivní vyjednávání, a to vše v souladu s platnými právními předpisy České republiky a mezinárodními úmluvami, které ČR ratifikovala.
Společnost nebude žádným způsobem bránit zaměstnancům v uplatňování těchto práv, ani je za jejich uplatňování jakkoli diskriminovat či postihovat. Pokud se zaměstnanci rozhodnou založit odborovou organizaci nebo se zapojit do kolektivního vyjednávání, Společnost bude s jejich legitimními zástupci jednat v dobré víře. I v prostředí, kde odborová organizovanost nemusí být v malých a středních podnicích běžná, je respekt k tomuto základnímu pracovnímu právu důležitým etickým principem, který Společnost ctí.
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP)
Zajištění bezpečného a zdravého pracovního prostředí pro všechny zaměstnance je pro Společnost UMARUTTI s.r.o. prioritou. Společnost se zavazuje aktivně předcházet pracovním úrazům, nemocem z povolání a jakýmkoliv jiným poškozením zdraví souvisejícím s výkonem práce.
Za tímto účelem bude Společnost:
- Důsledně dodržovat všechny platné právní předpisy, nařízení a technické normy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
- Pravidelně identifikovat, hodnotit a řídit rizika na pracovišti a přijímat vhodná preventivní opatření k jejich eliminaci nebo minimalizaci.
- Poskytovat zaměstnancům nezbytná školení o BOZP, informovat je o potenciálních rizicích a bezpečných pracovních postupech.
- Bezplatně poskytovat vhodné a certifikované osobní ochranné pracovní prostředky (OOPP) tam, kde je to nutné, a dbát na jejich správné používání.
- Zajistit řádný stav pracovišť, strojů, zařízení a nástrojů a jejich pravidelnou údržbu a kontrolu.
- Mít připraveny postupy pro případ mimořádných událostí, včetně evakuačních plánů a zajištění první pomoci.
BOZP není vnímána pouze jako plnění zákonných povinností, ale jako projev skutečné péče o zdraví, bezpečnost a celkovou pohodu zaměstnanců, což je základním předpokladem pro kvalitní a produktivní práci.
Ochrana majetku společnosti a informací
Každý zaměstnanec Společnosti UMARUTTI s.r.o. má povinnost chránit majetek Společnosti před ztrátou, poškozením, zneužitím nebo krádeží. Tento majetek zahrnuje nejen hmotné statky (např. budovy, vybavení, zásoby zboží), ale i nehmotné statky, jako je duševní vlastnictví (např. software, databáze, obchodní značky, know-how), finanční prostředky a dobré jméno Společnosti.
Zvláštní důraz je kladen na ochranu důvěrných informací. Zaměstnanci jsou povinni zacházet s veškerými důvěrnými informacemi Společnosti, jejích zákazníků, dodavatelů a dalších obchodních partnerů s maximální péčí a diskrétností. Důvěrné informace nesmí být bez oprávnění sdělovány třetím stranám ani využívány pro osobní prospěch nebo k jiným neoprávněným účelům. Tento závazek se vztahuje i na informace uložené a zpracovávané v rámci platformy AreteApp a je v souladu s platnými předpisy o ochraně osobních údajů (GDPR) a ochraně obchodního tajemství. V digitální době je ochrana dat a informací stejně důležitá jako ochrana fyzického majetku, a proto Společnost implementuje odpovídající technická a organizační opatření k jejich zabezpečení.
Střet zájmů
Zaměstnanci Společnosti UMARUTTI s.r.o. jsou povinni jednat vždy v nejlepším zájmu Společnosti a vyhýbat se situacím, kdy by jejich osobní zájmy, zájmy jejich rodinných příslušníků nebo blízkých osob mohly být v rozporu se zájmy Společnosti, nebo by takový rozpor mohl být důvodně vnímán.
Střet zájmů může nastat v různých formách, například při účasti na podnikání, které konkuruje Společnosti, při finančních investicích do konkurenčních nebo dodavatelských firem, při přijímání darů nebo výhod, které by mohly ovlivnit objektivitu rozhodování, nebo při zaměstnávání rodinných příslušníků bez transparentního procesu.
Každý zaměstnanec je povinen neprodleně a transparentně deklarovat jakýkoli potenciální nebo skutečný střet zájmů svému přímému nadřízenému nebo určené odpovědné osobě ve Společnosti. Společnost následně posoudí situaci a rozhodne o dalším postupu tak, aby byly chráněny zájmy Společnosti a zachována objektivita rozhodování. Existence jasných pravidel pro hlášení a řešení střetů zájmů je klíčová pro udržení důvěry a integrity ve všech činnostech Společnosti.