+420 606 751 525
Po - Pá 09:00 - 16:30

Etický kodex společnosti UMARUTTI s.r.o.

Tento Etický kodex (dále jen „Kodex“) stanovuje základní etické normy, principy chování a odpovědné obchodní praktiky pro společnost UMARUTTI s.r.o., se sídlem Kozí 916/5, Staré Město, 110 00 Praha 1, IČO: 41690885 (dále jen „Společnost“). Účelem tohoto Kodexu je vytvořit pevný rámec pro etické rozhodování a jednání ve všech aspektech činnosti Společnosti, posílit důvěru zákazníků, obchodních partnerů a veřejnosti a aktivně budovat firemní kulturu založenou na nejvyšší míře integrity. Vzhledem k povaze podnikání Společnosti, která zahrnuje velkoobchodní prodej diamantů, drahých kovů a provoz platformy AreteApp, je neochvějný závazek k etice fundamentálním předpokladem pro udržení a posílení její reputace a obchodního úspěchu.

Společnost se tímto Kodexem hlásí k nejvyšším standardům etiky, profesionality a odpovědnosti ve všech svých činnostech. Tento závazek je vnímán jako základní kámen veškerých operací a přesahuje pouhé formální prohlášení. Jakékoli pochybení v odvětví s tak vysokou hodnotou a potenciálními riziky, jako je obchod s diamanty a drahými kovy, může mít zásadní dopad na důvěryhodnost a kontinuitu podnikání Společnosti.

Tento Kodex je závazný pro všechny zaměstnance Společnosti bez ohledu na jejich pozici, jakož i pro členy statutárních orgánů a jednatele, pana Vladimíra Kondratěnka. Společnost rovněž očekává, že etické principy tohoto Kodexu budou v relevantní míře respektovány i jejími klíčovými obchodními partnery a dodavateli. Rozšíření těchto očekávání na obchodní partnery signalizuje snahu Společnosti o budování a podporu etického dodavatelského řetězce, což je v tomto odvětví klíčové pro minimalizaci rizik spojených například s konfliktními zdroji nebo neetickými pracovními praktikami. Společnost si je vědoma, že etická pochybení v dodavatelském řetězci mohou přímo poškodit její vlastní reputaci a podnikání, a proto považuje za nezbytné nejen interní dodržování Kodexu, ale i aktivní ovlivňování svých partnerů v souladu s moderními principy korporátní odpovědnosti.

I. Základní etické principy

Základem veškeré činnosti Společnosti a chování jejích zaměstnanců jsou následující klíčové hodnoty:

  • Integrita: Jednat čestně, pravdivě a transparentně ve všech obchodních vztazích a transakcích. Tento princip zahrnuje povinnost poskytovat přesné a nezkreslené informace o produktech a službách Společnosti a vyhýbat se jakémukoli klamavému nebo podvodnému jednání.
  • Čestnost: Dodržovat dané slovo, smluvní závazky a přijaté povinnosti.
  • Spravedlnost: Zacházet se všemi zaměstnanci, zákazníky, dodavateli a ostatními partnery rovně, bez předsudků a diskriminace. Rozhodnutí musí být činěna na základě objektivních kritérií.
  • Odpovědnost: Přijímat plnou odpovědnost za svá rozhodnutí, činy a jejich důsledky, a to jak individuálně, tak na úrovni Společnosti.
  • Respekt: Respektovat důstojnost, práva, kulturní odlišnosti a rozmanitost všech jednotlivců, se kterými Společnost přichází do styku, včetně zaměstnanců, zákazníků, dodavatelů a členů komunit, kde Společnost působí.

Tyto hodnoty nejsou pouze formálními deklaracemi, ale musí být aktivně promítány do každodenního jednání a rozhodování všech osob jednajících jménem Společnosti. Jejich konkrétní aplikace, například integrita ve smyslu pravdivého a úplného popisu charakteristik diamantů, zvyšuje srozumitelnost a závaznost tohoto Kodexu.

Soulad s právními předpisy a interními normami

Každý zaměstnanec a zástupce Společnosti má povinnost znát a bezvýhradně dodržovat všechny platné zákony, nařízení a regulace České republiky a případně dalších jurisdikcí, kde Společnost vykonává svou činnost. Tento závazek zahrnuje mimo jiné pracovněprávní předpisy, předpisy na ochranu hospodářské soutěže, předpisy proti praní špinavých peněz, daňové zákony a předpisy na ochranu osobních údajů.

Kromě externích právních norem jsou všichni zaměstnanci povinni dodržovat veškeré interní směrnice, politiky a postupy Společnosti. Mezi klíčové interní dokumenty, jejichž znalost a dodržování je nezbytné, patří zejména Obchodní podmínky, Podmínky užívání platformy AreteApp, Zásady ochrany osobních údajů AreteApp a interní AML politika Společnosti. Tento Etický kodex doplňuje tyto dokumenty a stanovuje vyšší etický standard, který přesahuje pouhé plnění zákonných povinností. Právní soulad je však považován za nezbytný základ a minimální standard etického chování. V případě jakýchkoli pochybností o výkladu právních nebo interních norem jsou zaměstnanci povinni konzultovat situaci se svým nadřízeným nebo s příslušným oddělením Společnosti.

II. Řízení a dodržování předpisů (Governance and Compliance)

Odpovědnost vedení za prosazování etické kultury

Vedení Společnosti, včetně jednatele pana Vladimíra Kondratěnka a dalších vedoucích pracovníků, hraje klíčovou roli v prosazování a udržování etické kultury. Vedení se zavazuje jít příkladem v dodržování tohoto Etického kodexu a aktivně demonstrovat jeho principy ve svém každodenním jednání a rozhodování. Tento tzv. "tone at the top" je zásadní, neboť bez viditelného a konzistentního závazku vedení by Kodex mohl být vnímán pouze jako formální dokument bez reálného dopadu na firemní kulturu.

Povinností vedení je aktivně komunikovat význam etického chování, zajistit, aby byl Kodex srozumitelný, snadno dostupný všem zaměstnancům a aby se stal nedílnou součástí firemních procesů. Vedení rovněž zajistí přidělení dostatečných zdrojů pro pravidelné školení zaměstnanců, implementaci etických programů a fungování mechanismů pro hlášení a řešení etických pochybení.

Školení a zvyšování povědomí o etických standardech

Společnost zajistí pravidelné a komplexní školení pro všechny zaměstnance týkající se obsahu tohoto Etického kodexu, relevantních právních předpisů (např. v oblasti AML, ochrany osobních údajů), interních politik a postupů. Cílem školení je nejen seznámit zaměstnance s pravidly, ale především podpořit jejich schopnost eticky se rozhodovat v praktických situacích.

Školení bude přizpůsobeno různým rolím a odpovědnostem v rámci Společnosti a bude zahrnovat praktické příklady, případové studie a diskuse o etických dilematech relevantních pro činnost Společnosti, zejména v oblasti obchodu s diamanty a drahými kovy. Záznamy o účasti na školeních budou řádně vedeny. Školení nebude pouze formálním přečtením Kodexu, ale interaktivním procesem zaměřeným na pochopení a internalizaci etických principů.

Vedení záznamů

Společnost bude vést a uchovávat odpovídající záznamy dokumentující implementaci a dodržování tohoto Etického kodexu a souvisejících politik a postupů. Tyto záznamy mohou zahrnovat například prezenční listiny ze školení, materiály použité při školeních, záznamy o provedených interních auditech etického chování, dokumentaci k vyšetřování oznámení o neetickém jednání a přijatá nápravná opatření.

Všechny záznamy budou vedeny a uchovávány v souladu s platnými právními předpisy České republiky, zejména s ohledem na ochranu osobních údajů a archivační lhůty, a v souladu s interními pravidly Společnosti. Důsledné vedení záznamů je zásadní nejen pro interní kontrolu a neustálé zlepšování etických programů, ale také jako důkazní materiál pro případné externí audity, kontroly ze strany regulačních orgánů nebo jiná vyšetřování.

Finanční integrita a transparentnost

Společnost klade nejvyšší důraz na finanční integritu a transparentnost ve všech svých operacích. Všechny finanční transakce musí být přesně, úplně a včas zaznamenány v účetních knihách Společnosti v souladu s platnými českými účetními standardy, mezinárodními účetními standardy (pokud jsou aplikovatelné) a všemi relevantními daňovými a finančními zákony. Je přísně zakázáno vytváření jakýchkoli falešných, zavádějících nebo neúplných záznamů, stejně jako zakládání tajných nebo neregistrovaných fondů či aktiv.

Společnost zajistí pravidelný nezávislý audit svých finančních účtů kvalifikovaným a nezávislým auditorem, nebo, pokud to povaha a velikost Společnosti umožňuje a je to v souladu se zákonem, nezávislý přezkum finančních účtů. Výsledky auditu či přezkumu budou brány s plnou vážností a případná doporučení budou implementována.

Společnost se zavazuje k transparentnímu reportování o svých relevantních obchodních praktikách a finančních výsledcích v souladu s platnou legislativou a principy dobrého řízení. Propojení finanční integrity s celkovou etikou Společnosti je zásadní, neboť finanční nesrovnalosti mohou být často symptomem hlubších etických problémů a mohou vážně poškodit důvěryhodnost a reputaci Společnosti.

Zákaz úplatkářství a korupce

Společnost UMARUTTI s.r.o. uplatňuje politiku nulové tolerance vůči jakékoliv formě úplatkářství, korupce, vydírání nebo nepřiměřeného ovlivňování. Tento zákaz se vztahuje na všechny zaměstnance, jednatele a zástupce Společnosti a na veškeré jejich jednání, ať už přímo či nepřímo, ve vztahu k veřejným činitelům, zástupcům státních i soukromých organizací, obchodním partnerům i jakýmkoliv jiným třetím stranám.

Je přísně zakázáno nabízet, slibovat, dávat, požadovat nebo přijímat jakékoli neoprávněné výhody – ať už finanční (např. hotovost, půjčky, provize) nebo nefinanční (např. dary, pohoštění, služby, pracovní příležitosti pro rodinné příslušníky) – s cílem získat nebo si udržet obchodní příležitost, zajistit si neoprávněnou výhodu, ovlivnit obchodní či úřední rozhodnutí nebo jako odměnu za takové ovlivnění.

Zvláštní opatrnost je nutná při poskytování a přijímání darů, pohoštění a jiných podobných výhod. Tyto musí být vždy přiměřené dané situaci, transparentní, v souladu s platnými právními předpisy a interními pravidly Společnosti. Dary a pohoštění nesmí být poskytovány ani přijímány, pokud by mohly být vnímány jako snaha o nepatřičné ovlivnění. Společnost může zavést interní postupy pro schvalování a evidenci darů a pohoštění (např. registr darů) přesahujících určitou hodnotu.

Společnost věnuje zvláštní pozornost problematice tzv. "usnadňujících plateb" (facilitation payments), tj. malých neoficiálních plateb státním úředníkům za účelem urychlení nebo zajištění běžných administrativních úkonů. Tyto platby jsou obecně zakázány. Pokud by platné zákony dané země výjimečně takové platby umožňovaly, Společnost se i přesto bude snažit je eliminovat a zajistí jejich striktní kontrolu, evidenci a schvalování na nejvyšší úrovni.

Jasné definování toho, co představuje úplatek a nepřiměřenou výhodu, je klíčové pro prevenci nejasností a zajištění dodržování tohoto zákazu. Všichni zaměstnanci jsou povinni seznámit se s těmito pravidly a v případě jakýchkoli pochybností konzultovat situaci se svým nadřízeným nebo příslušným oddělením.

III. Odpovědné obchodní praktiky a dodavatelský řetězec

Dodržování lidských práv

Společnost UMARUTTI s.r.o. se plně zavazuje respektovat a podporovat všechna mezinárodně uznávaná lidská práva ve všech svých provozech, obchodních vztazích a komunitách, kterých se její činnost dotýká. Tento závazek je v souladu se Všeobecnou deklarací lidských práv OSN a dalšími relevantními mezinárodními úmluvami a standardy.

Respekt k lidským právům zahrnuje, mimo jiné, zákaz jakékoli formy diskriminace, nucené práce a dětské práce. Společnost se dále zavazuje zajišťovat spravedlivé a bezpečné pracovní podmínky, svobodu sdružování a kolektivního vyjednávání v mezích zákona a ochranu soukromí svých zaměstnanců a obchodních partnerů.

Společnost bude provádět náležitou péči (due diligence) s cílem identifikovat, předcházet, zmírňovat a zodpovídat se za případné negativní dopady své činnosti na lidská práva, a to jak v rámci vlastních operací, tak v rámci svého dodavatelského řetězce. Tento proces bude zahrnovat posuzování rizik, implementaci preventivních opatření a případně nápravných kroků. Uvědomění si, že lidská práva nejsou pouze otázkou pracovních podmínek, ale zahrnují i širší dopady činnosti Společnosti, například na komunity v oblastech těžby surovin, je klíčové. Propojení tohoto závazku s procesy náležité péče v dodavatelském řetězci je esenciální pro minimalizaci rizik, jako jsou například "krvavé diamanty" nebo jiné formy vykořisťování.

Odpovědné získávání zdrojů a náležitá péče (Due Diligence)

Společnost UMARUTTI s.r.o. se zavazuje získávat diamanty, drahé kovy a veškeré další materiály používané ve své činnosti výhradně z legitimních a odpovědných zdrojů. Tyto zdroje nesmí být zapojeny do financování konfliktů, porušování lidských práv, nelegální činnosti nebo jiných neetických praktik a musí být v souladu s relevantními mezinárodními standardy, včetně rezolucí OSN a principů zodpovědného získávání surovin. Tento závazek je již částečně deklarován v článku 9.1 Obchodních podmínek Společnosti.

Za tímto účelem Společnost implementuje a bude neustále zdokonalovat robustní postupy náležité péče (due diligence) v celém svém dodavatelském řetězci. Cílem těchto postupů je identifikovat, hodnotit a řídit rizika spojená s původem materiálů. Zvláštní pozornost bude věnována rizikům souvisejícím s:

  • Ozbrojenými konflikty a jejich financováním.
  • Závažným porušováním lidských práv (včetně dětské práce, nucené práce, nelidského zacházení).
  • Praním špinavých peněz a financováním terorismu.
  • Korupcí a nelegálními platbami.
  • Negativními dopady na životní prostředí a místní komunity.

Tyto postupy budou inspirovány mezinárodně uznávanými rámci, jako jsou například Pokyny OECD pro náležitou péči v zodpovědných dodavatelských řetězcích nerostných surovin z oblastí postižených konflikty a vysoce rizikových oblastí.

Nedílnou součástí náležité péče jsou důsledné postupy "Poznej svého zákazníka" (KYC) a boj proti praní špinavých peněz (AML). Společnost bude uplatňovat tyto postupy pro všechny své obchodní partnery (dodavatele i zákazníky) s cílem ověřit jejich identitu, legálnost a legitimitu jejich podnikání a, v odůvodněných případech, jejich skutečné vlastníky. Tyto postupy budou plně v souladu s interní AML politikou Společnosti, jejíž existence je zmíněna v dokumentaci Společnosti. Součástí AML/KYC procesů bude průběžné monitorování transakcí na neobvyklé nebo podezřelé aktivity a jejich případné hlášení příslušným finančním a vyšetřovacím orgánům v souladu s platnou legislativou a interní AML politikou. Veškeré záznamy týkající se KYC a provedených transakcí budou pečlivě uchovávány po dobu stanovenou zákonem a interními předpisy.

Společnost se výslovně zavazuje, že nebude vědomě nakupovat ani prodávat konfliktní diamanty a bude aktivně podporovat principy Kimberleyského certifikačního systému pro obchod se surovými diamanty, jakožto klíčového nástroje pro zamezení obchodu s konfliktními diamanty, a to i bez formálního členství v iniciativách, které tento systém propagují.

Efektivní uplatňování náležité péče a KYC/AML postupů není vnímáno pouze jako plnění regulatorních povinností, ale jako aktivní příspěvek k integritě a důvěryhodnosti celého odvětví obchodu s diamanty a drahými kovy. Tímto přístupem Společnost buduje důvěryhodný ekosystém a chrání sebe i své partnery před riziky spojenými s nelegálními a neetickými praktikami.

Etické chování obchodních partnerů

Společnost UMARUTTI s.r.o. si uvědomuje, že její etická odpovědnost přesahuje hranice vlastních provozů a zahrnuje i její dodavatelský řetězec. Proto Společnost očekává od svých dodavatelů, klíčových obchodních partnerů a dalších spolupracujících subjektů, že budou sdílet a dodržovat podobné vysoké etické standardy, jaké jsou definovány v tomto Kodexu. Tato očekávání se týkají zejména oblastí, jako jsou dodržování lidských práv, zajištění spravedlivých a bezpečných pracovních podmínek, ochrana životního prostředí, boj proti korupci a úplatkářství a transparentní obchodní praktiky.

Společnost bude usilovat o budování dlouhodobých a vzájemně prospěšných vztahů s těmi obchodními partnery, kteří prokazují jasný závazek k etickému jednání a odpovědným obchodním praktikám. V rámci svých možností a přiměřeného vlivu bude Společnost komunikovat svá etická očekávání svým partnerům a bude je podporovat v jejich úsilí o naplňování těchto standardů. To může zahrnovat sdílení informací o osvědčených postupech nebo dialog o možnostech zlepšení.

Společnost si vyhrazuje právo přehodnotit nebo ukončit obchodní vztahy s partnery, kteří opakovaně nebo závažně porušují základní etické principy nebo se odmítají zapojit do konstruktivního dialogu o nápravě. Proaktivní přístup k etice v dodavatelském řetězci je klíčový pro ochranu reputace Společnosti a pro přispění k pozitivním změnám v celém odvětví. Společnost může zvážit zavedení specifického kodexu chování pro dodavatele nebo začlenění relevantních etických klauzulí do smluvních ujednání s klíčovými partnery.

Integrita produktu a pravdivé informování

Společnost UMARUTTI s.r.o. se zavazuje k nejvyšší míře integrity svých produktů a k poskytování přesných, úplných, pravdivých a srozumitelných informací o všech nabízených produktech, zejména o diamantech a drahých kovech. Tento závazek se vztahuje na informace o jejich původu (v rámci možností a dostupných informací z odpovědných zdrojů), povaze, kvalitě, hmotnosti, čistotě a jakýchkoliv případných úpravách, které by mohly ovlivnit jejich vlastnosti nebo hodnotu.

Zvláštní důraz je kladen na přesné označování a komunikaci rozdílu mezi přírodními diamanty a diamanty vytvořenými v laboratoři (syntetickými). Společnost zajistí důsledné a jednoznačné rozlišování těchto dvou kategorií produktů ve veškeré své komunikaci, marketingových materiálech, dokumentaci (včetně faktur a certifikátů, pokud jsou vydávány Společností) a při samotném prodeji. Tento postup je v souladu s článkem 9.3 Obchodních podmínek Společnosti, který ukládá povinnost správného označování laboratorně vytvořených diamantů i jejím kupujícím. Cílem je zajistit, aby zákazníci (kupující velkoobchodníci) byli vždy plně a srozumitelně informováni o povaze kupovaných diamantů a mohli tyto informace správně předávat dále.

Společnost bude rovněž transparentně informovat o jakýchkoli známých úpravách diamantů nebo jiných drahých kamenů, které byly provedeny za účelem změny nebo zvýraznění jejich barvy, čistoty nebo jiných vlastností, pokud tyto úpravy nejsou obecně uznávanými postupy broušení. Tato informace bude uvedena v rámci nabídky takového produktu.

Je přísně zakázána jakákoliv forma klamavé reklamy, zavádějících marketingových praktik nebo zkreslování informací o produktech. Veškeré nároky a tvrzení týkající se produktů musí být podložené a ověřitelné. Důraz na integritu produktu a transparentnost v komunikaci, zejména v souvislosti s laboratorně vytvořenými diamanty, je pro Společnost klíčový nejen z etického hlediska, ale také pro udržení důvěry na trhu, kde tato problematika nabývá stále většího významu. Tímto přístupem se Společnost profiluje jako důvěryhodný a odpovědný partner v odvětví.

Níže uvedená tabulka shrnuje klíčové informace o produktu, které Společnost UMARUTTI s.r.o. vždy poskytuje svým zákazníkům, aby zajistila maximální transparentnost:

Typ informacePopis poskytované informaceZpůsob sdělení (příklady)
Původ diamantu/drahého kovuInformace o zemi původu, pokud je známa a ověřitelná z odpovědných zdrojů, v souladu se závazky k odpovědnému získávání zdrojů.V popisu produktu, na vyžádání, v rámci dokumentace k dodávce.
Přírodní vs. Laboratorně vytvořený diamantJednoznačné uvedení, zda se jedná o přírodní diamant nebo diamant vytvořený v laboratoři (syntetický).V názvu produktu, popisu, certifikátu (pokud relevantní), faktuře.
Úpravy kameneInformace o jakýchkoli známých úpravách (např. tepelné úpravy, ozařování, výplně), které nejsou standardním broušením a leštěním.V popisu produktu, certifikátu (pokud relevantní).
Kvalitativní parametry (např. 4C u diamantů)Přesné údaje o hmotnosti (carat), čistotě (clarity), barvě (color) a brusu (cut) diamantů, případně relevantní parametry pro jiné drahé kameny a kovy.V popisu produktu, certifikátu gemologické laboratoře.
Ryzost drahých kovůPřesné uvedení ryzosti (např. u zlata, stříbra, platiny).V popisu produktu, puncovní značky (kde je relevantní).

Odůvodnění tabulky: Tato tabulka poskytuje jasný a strukturovaný přehled závazků Společnosti k transparentnosti ohledně klíčových charakteristik produktů. Usnadňuje pochopení jak pro interní zaměstnance odpovědné za prodej a marketing, tak pro externí partnery a zákazníky, a posiluje důvěru v integritu produktů nabízených Společností UMARUTTI s.r.o.

IV. Etika na pracovišti a chování zaměstnanců

Spravedlivé pracovní postupy a pracovní podmínky

Společnost UMARUTTI s.r.o. se zavazuje vytvářet a udržovat pracovní prostředí, kde jsou se všemi zaměstnanci zacházeno spravedlivě, důstojně a s respektem. To zahrnuje zajištění spravedlivé odměny za vykonanou práci, která bude v souladu s platnými právními předpisy České republiky, příslušnými kolektivními smlouvami (pokud existují) a bude konkurenceschopná v rámci daného odvětví a regionu.

Společnost bude striktně dodržovat zákonné limity pracovní doby, včetně pravidel pro přesčasy, a zajistí právo zaměstnanců na odpočinek, denní a týdenní přestávky a placenou dovolenou v souladu se zákoníkem práce. Všem zaměstnancům budou poskytnuty jasné, srozumitelné a písemné pracovní smlouvy, které budou obsahovat všechny podstatné náležitosti pracovního poměru, včetně popisu práce, výše mzdy, pracovní doby a dalších pracovních podmínek.

Spravedlivé pracovní podmínky jsou nejen etickým imperativem, ale také přispívají k vyšší motivaci, spokojenosti a loajalitě zaměstnanců, což má přímý pozitivní dopad na celkovou výkonnost a úspěch Společnosti.

Zákaz diskriminace, podpora diverzity, rovnosti a inkluze

Společnost UMARUTTI s.r.o. striktně odmítá a netoleruje žádnou formu diskriminace na pracovišti. Diskriminace na základě rasy, barvy pleti, náboženského vyznání, pohlaví, sexuální orientace, genderové identity, národnosti, etnického původu, věku, zdravotního postižení, rodinného stavu, politického přesvědčení nebo jakéhokoli jiného zákonem chráněného či irelevantního znaku je nepřijatelná. Tento princip se vztahuje na všechny aspekty zaměstnaneckého vztahu, včetně náboru, výběru zaměstnanců, odměňování, přidělování pracovních úkolů, profesního rozvoje, povyšování a ukončení pracovního poměru.

Společnost se zavazuje vytvářet pracovní prostředí založené na vzájemném respektu, kde má každý zaměstnanec rovné příležitosti k uplatnění svých schopností a k profesnímu růstu. Aktivně bude podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi na všech úrovních organizace. Uznává, že rozmanitý tým přináší různé perspektivy, zkušenosti a dovednosti, které mohou obohatit firemní kulturu, podpořit inovace a zlepšit rozhodovací procesy. Proaktivní podpora diverzity a inkluze není pouze splněním etického požadavku, ale strategickou výhodou, která přispívá k dlouhodobé udržitelnosti a konkurenceschopnosti Společnosti.

Zákaz obtěžování a násilí

Společnost UMARUTTI s.r.o. uplatňuje politiku nulové tolerance vůči jakékoli formě obtěžování, šikany, zastrašování, psychického nátlaku nebo fyzického násilí na pracovišti či v souvislosti s výkonem práce. To zahrnuje, ale není omezeno na, sexuální obtěžování, verbální útoky, výhrůžky, ponižující zacházení nebo jakékoli jiné chování, které vytváří nepřátelské, zastrašující nebo urážlivé pracovní prostředí.

Společnost zajistí zavedení a komunikaci jasných pravidel a postupů pro prevenci, hlášení a řešení případů obtěžování a násilí. Bude vytvořen bezpečný a důvěrný mechanismus, jehož prostřednictvím mohou zaměstnanci hlásit takové incidenty bez obav z odvety. Každé oznámení bude bráno vážně, neprodleně a nestranně prošetřeno a v případě potvrzení porušení budou přijata odpovídající nápravná a disciplinární opatření. Je klíčové vytvořit atmosféru důvěry, kde se oběti nebo svědci nebudou bát incidenty nahlásit, a vědět, že Společnost takové chování netoleruje a bude jej aktivně řešit.

Zákaz dětské a nucené práce

Společnost UMARUTTI s.r.o. striktně zakazuje a netoleruje využívání dětské práce nebo jakékoliv formy nucené, nedobrovolné či otrocké práce. Tento zákaz platí bezvýhradně pro vlastní provozy Společnosti a Společnost se zároveň zavazuje aktivně usilovat o to, aby tyto praktiky nebyly přítomny ani v jejím dodavatelském řetězci.

Společnost bude dodržovat minimální věk pro zaměstnání stanovený platnými zákony České republiky a mezinárodními úmluvami, zejména úmluvami Mezinárodní organizace práce (ILO). Nebudou zaměstnávány osoby mladší, než je zákonem povolený věk pro daný typ práce.

Závazek k eliminaci dětské a nucené práce bude aktivně ověřován v rámci procesů náležité péče v dodavatelském řetězci, zejména při získávání materiálů z geografických oblastí, kde mohou být tato rizika vyšší. Jakékoli zjištění nebo důvodné podezření na využívání dětské nebo nucené práce u obchodního partnera povede k okamžitému prošetření a případně k přerušení nebo ukončení obchodního vztahu.

Svoboda sdružování

Společnost UMARUTTI s.r.o. respektuje právo svých zaměstnanců na svobodné sdružování, včetně práva zakládat odborové organizace nebo se k nim připojovat, a právo na kolektivní vyjednávání, a to vše v souladu s platnými právními předpisy České republiky a mezinárodními úmluvami, které ČR ratifikovala.

Společnost nebude žádným způsobem bránit zaměstnancům v uplatňování těchto práv, ani je za jejich uplatňování jakkoli diskriminovat či postihovat. Pokud se zaměstnanci rozhodnou založit odborovou organizaci nebo se zapojit do kolektivního vyjednávání, Společnost bude s jejich legitimními zástupci jednat v dobré víře. I v prostředí, kde odborová organizovanost nemusí být v malých a středních podnicích běžná, je respekt k tomuto základnímu pracovnímu právu důležitým etickým principem, který Společnost ctí.

Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP)

Zajištění bezpečného a zdravého pracovního prostředí pro všechny zaměstnance je pro Společnost UMARUTTI s.r.o. prioritou. Společnost se zavazuje aktivně předcházet pracovním úrazům, nemocem z povolání a jakýmkoliv jiným poškozením zdraví souvisejícím s výkonem práce.

Za tímto účelem bude Společnost:

  • Důsledně dodržovat všechny platné právní předpisy, nařízení a technické normy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
  • Pravidelně identifikovat, hodnotit a řídit rizika na pracovišti a přijímat vhodná preventivní opatření k jejich eliminaci nebo minimalizaci.
  • Poskytovat zaměstnancům nezbytná školení o BOZP, informovat je o potenciálních rizicích a bezpečných pracovních postupech.
  • Bezplatně poskytovat vhodné a certifikované osobní ochranné pracovní prostředky (OOPP) tam, kde je to nutné, a dbát na jejich správné používání.
  • Zajistit řádný stav pracovišť, strojů, zařízení a nástrojů a jejich pravidelnou údržbu a kontrolu.
  • Mít připraveny postupy pro případ mimořádných událostí, včetně evakuačních plánů a zajištění první pomoci.

BOZP není vnímána pouze jako plnění zákonných povinností, ale jako projev skutečné péče o zdraví, bezpečnost a celkovou pohodu zaměstnanců, což je základním předpokladem pro kvalitní a produktivní práci.

Ochrana majetku společnosti a informací

Každý zaměstnanec Společnosti UMARUTTI s.r.o. má povinnost chránit majetek Společnosti před ztrátou, poškozením, zneužitím nebo krádeží. Tento majetek zahrnuje nejen hmotné statky (např. budovy, vybavení, zásoby zboží), ale i nehmotné statky, jako je duševní vlastnictví (např. software, databáze, obchodní značky, know-how), finanční prostředky a dobré jméno Společnosti.

Zvláštní důraz je kladen na ochranu důvěrných informací. Zaměstnanci jsou povinni zacházet s veškerými důvěrnými informacemi Společnosti, jejích zákazníků, dodavatelů a dalších obchodních partnerů s maximální péčí a diskrétností. Důvěrné informace nesmí být bez oprávnění sdělovány třetím stranám ani využívány pro osobní prospěch nebo k jiným neoprávněným účelům. Tento závazek se vztahuje i na informace uložené a zpracovávané v rámci platformy AreteApp a je v souladu s platnými předpisy o ochraně osobních údajů (GDPR) a ochraně obchodního tajemství. V digitální době je ochrana dat a informací stejně důležitá jako ochrana fyzického majetku, a proto Společnost implementuje odpovídající technická a organizační opatření k jejich zabezpečení.

Střet zájmů

Zaměstnanci Společnosti UMARUTTI s.r.o. jsou povinni jednat vždy v nejlepším zájmu Společnosti a vyhýbat se situacím, kdy by jejich osobní zájmy, zájmy jejich rodinných příslušníků nebo blízkých osob mohly být v rozporu se zájmy Společnosti, nebo by takový rozpor mohl být důvodně vnímán.

Střet zájmů může nastat v různých formách, například při účasti na podnikání, které konkuruje Společnosti, při finančních investicích do konkurenčních nebo dodavatelských firem, při přijímání darů nebo výhod, které by mohly ovlivnit objektivitu rozhodování, nebo při zaměstnávání rodinných příslušníků bez transparentního procesu.

Každý zaměstnanec je povinen neprodleně a transparentně deklarovat jakýkoli potenciální nebo skutečný střet zájmů svému přímému nadřízenému nebo určené odpovědné osobě ve Společnosti. Společnost následně posoudí situaci a rozhodne o dalším postupu tak, aby byly chráněny zájmy Společnosti a zachována objektivita rozhodování. Existence jasných pravidel pro hlášení a řešení střetů zájmů je klíčová pro udržení důvěry a integrity ve všech činnostech Společnosti.

V. Odpovědnost k životnímu prostředí

Environmentální management

Společnost UMARUTTI s.r.o. si je vědoma své odpovědnosti vůči životnímu prostředí a zavazuje se k minimalizaci negativních dopadů své činnosti na životní prostředí a k podpoře udržitelných praktik ve všech aspektech svého podnikání. Tento závazek zahrnuje nejen dodržování platných environmentálních zákonů a předpisů, ale i proaktivní přístup k ochraně přírodních zdrojů a prevenci znečištění.

Společnost bude implementovat a udržovat environmentální politiku a postupy zaměřené na:

  • Identifikaci a hodnocení environmentálních aspektů a dopadů své činnosti.
  • Stanovení cílů a programů pro neustálé zlepšování svého environmentálního profilu.
  • Prevenci znečištění ovzduší, vody a půdy.
  • Ochranu biologické rozmanitosti a ekosystémů v oblastech, kde by mohla svou činností působit (zejména v kontextu dodavatelského řetězce).
  • Zvyšování environmentálního povědomí u svých zaměstnanců.

Environmentální odpovědnost se stává stále důležitějším faktorem pro zákazníky, investory i širší veřejnost, a Společnost ji vnímá jako nedílnou součást své celkové strategie a etického rámce.

Nakládání s nebezpečnými látkami, odpady a emisemi

Společnost UMARUTTI s.r.o. zajistí bezpečné a odpovědné nakládání s jakýmikoli nebezpečnými látkami, které by mohly být používány v jejím provozu, v souladu s platnou legislativou a nejlepšími dostupnými praktikami. Bude veden přesný inventář těchto látek a budou dodržovány veškeré požadavky na jejich skladování, manipulaci a likvidaci.

Společnost se zavazuje k minimalizaci produkce odpadů ve všech svých činnostech. Bude aktivně podporovat principy hierarchie odpadového hospodářství, tj. předcházení vzniku odpadu, přípravu k opětovnému použití, recyklaci a další způsoby využití odpadů před jejich konečnou likvidací. Veškeré odpady budou tříděny a likvidovány odpovědným způsobem prostřednictvím oprávněných osob a v souladu s platnými předpisy. I velkoobchodní činnost může generovat odpady, například obalové materiály, a Společnost bude usilovat o jejich minimalizaci a ekologickou likvidaci.

Společnost bude rovněž sledovat a usilovat o snižování emisí do ovzduší, vody a půdy, které by mohly vznikat v důsledku její činnosti, včetně emisí skleníkových plynů spojených se spotřebou energií a dopravou. Nesprávné nakládání s nebezpečnými látkami, odpady a emisemi může vést k vážnému poškození životního prostředí a představovat zdravotní rizika, čemuž Společnost aktivně předchází.

Efektivní využívání přírodních zdrojů

Společnost UMARUTTI s.r.o. se zavazuje k efektivnímu a šetrnému využívání přírodních zdrojů, zejména energií, vody a dalších materiálů nezbytných pro její provoz. Bude usilovat o snižování spotřeby těchto zdrojů na jednotku produkce či služby a hledat možnosti pro jejich úsporu a efektivnější využití.

To zahrnuje:

  • Monitorování spotřeby energií a vody a implementaci opatření ke snížení jejich plýtvání.
  • Podporu využívání energeticky účinných technologií a postupů.
  • Zvažování využívání obnovitelných zdrojů energie tam, kde je to technicky a ekonomicky proveditelné.
  • Minimalizaci spotřeby surovin a materiálů a preferenci recyklovaných nebo udržitelných alternativ, pokud jsou k dispozici a vhodné.

Úspora přírodních zdrojů nejen přispívá k ochraně životního prostředí, ale může mít i pozitivní ekonomický dopad na Společnost snížením provozních nákladů. Tento přístup je v souladu se zásadami udržitelného rozvoje a odpovědného podnikání.

VI. Implementace, hlášení a prosazování kodexu

Oznamování neetického jednání a ochrana oznamovatelů (Whistleblowing)

Společnost UMARUTTI s.r.o. podporuje kulturu otevřenosti a transparentnosti a vyzývá všechny své zaměstnance, případně i externí spolupracovníky a obchodní partnery, aby hlásili jakékoli podezření na porušení tohoto Etického kodexu, platných právních předpisů nebo interních směrnic Společnosti. Vytvoření a udržování důvěryhodných a bezpečných kanálů pro oznamování je klíčové pro prevenci a odhalování neetického jednání.

Společnost má zaveden interní oznamovací systém v souladu se zákonem č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů. Podrobné informace o způsobu podávání oznámení, postupu jejich vyřizování a ochraně oznamovatelů jsou dostupné na webových stránkách Společnosti a/nebo na vyžádání. Pro záležitosti týkající se užívání platforem AreteApp a Diamond Studio je k dispozici e-mailová adresa [email protected]. Tento Etický kodex plně integruje a odkazuje na tyto již zavedené postupy.

Společnost se zavazuje k ochraně oznamovatelů, kteří jednají v dobré víře. Je přísně zakázána jakákoliv forma odvety, diskriminace nebo jiného negativního zacházení vůči osobě, která oznámení podala. Totožnost oznamovatele bude chráněna v maximální možné míře povolené zákonem a v souladu s interními postupy pro vyřizování oznámení. Funkční a důvěryhodný whistleblowing systém je vnímán jako jeden z nejúčinnějších nástrojů pro odhalování a prevenci neetického jednání a pro posilování etické kultury ve Společnosti. Je klíčové, aby byl tento systém vnímán všemi jako bezpečný, spravedlivý a efektivní.

Vyšetřování a disciplinární řízení

Všechna oznámení o možném porušení tohoto Etického kodexu, platných právních předpisů nebo interních směrnic Společnosti budou brána s plnou vážností a budou řádně, nestranně a včas prošetřena k tomu určenou odpovědnou osobou nebo komisí, v souladu s interními postupy Společnosti. Cílem vyšetřování je objektivně zjistit skutkový stav a posoudit, zda došlo k porušení.

V případě, že vyšetřování prokáže porušení Etického kodexu, budou vůči odpovědným osobám uplatněna odpovídající a přiměřená disciplinární opatření. Tato opatření mohou sahat od ústního či písemného napomenutí, přes finanční postihy, snížení osobního ohodnocení, převedení na jinou práci, až po ukončení pracovního poměru nebo smluvního vztahu, a to vždy v souladu s platnými pracovněprávními předpisy a dalšími relevantními zákony. V případech, kdy by jednání mohlo naplňovat skutkovou podstatu trestného činu nebo přestupku, si Společnost vyhrazuje právo postoupit věc orgánům činným v trestním řízení nebo jiným příslušným státním orgánům.

Transparentní, konzistentní a spravedlivý proces vyšetřování a uplatňování disciplinárních opatření je nezbytný pro udržení důvěry v Etický kodex a pro demonstraci závazku Společnosti k jeho prosazování.

Pravidelné přezkoumávání a aktualizace kodexu

Tento Etický kodex není statickým dokumentem, ale živým nástrojem, který musí reflektovat vývoj v legislativě, obchodních praktikách, etických standardech a očekáváních zainteresovaných stran. Z tohoto důvodu bude Kodex pravidelně, minimálně však jednou ročně, nebo dle aktuální potřeby (např. při významných změnách v činnosti Společnosti nebo v regulatorním prostředí), přezkoumáván vedením Společnosti.

Cílem přezkumu je zajistit, aby Kodex zůstal aktuální, relevantní, srozumitelný a efektivní při podpoře etického chování a dodržování předpisů v rámci Společnosti. Do procesu přezkumu mohou být zapojeni relevantní zaměstnanci a případně i externí odborníci. Jakékoli navrhované změny nebo doplňky Kodexu budou řádně schváleny vedením Společnosti a následně komunikovány všem zaměstnancům. Pravidelný přezkum a aktualizace jsou klíčové pro udržení dynamiky etické kultury a pro adaptaci na neustále se měnící podnikatelské a společenské prostředí.

Závěrečná ustanovení

Dodržování tohoto Etického kodexu je základní povinností každého zaměstnance a zástupce společnosti UMARUTTI s.r.o. Porušení tohoto Kodexu může vést k disciplinárním opatřením, včetně možného ukončení pracovního poměru či smluvního vztahu, a v závažných případech i k právním krokům.

Každý zaměstnanec je povinen se s obsahem tohoto Kodexu důkladně seznámit a v případě jakýchkoli nejasností nebo potřeby konzultace ohledně jeho výkladu či aplikace se obrátit na svého přímého nadřízeného nebo na určenou kontaktní osobu ve Společnosti odpovědnou za etiku a compliance.

Tento Etický kodex společnosti UMARUTTI s.r.o. nabývá účinnosti dnem.

V Praze dne 25.05.2025

Vladimír Kondratěnko

Jednatel společnosti UMARUTTI s.r.o.

Jazyková doložka / Language Clause:

Tento dokument může být vyhotoven v českém jazyce a v jiných jazykových verzích. V případě jakýchkoliv rozporů mezi českou verzí a verzí v jiném jazyce má přednost české znění. Jediná právně závazná verze tohoto dokumentu je verze v českém jazyce. Veškeré překlady do jiných jazyků jsou poskytovány výhradně pro informační účely a nejsou právně závazné.

This document may be executed in Czech and in other language versions. In the event of any discrepancies between the Czech version and any other language version, the Czech version shall prevail. The only legally binding version of this document is the Czech language version. All translations into other languages are provided for informational purposes only and are not legally binding.